direct naar inhoud van Toelichting
vastgesteld

Toelichting

Hoofdstuk 1 Het gemeentelijk plan

1.1 Beschrijving van het plan

Het bestemmingsplan Oostkamer 2015 is een bestemmingsplan voor de ontwikkeling van circa 165 woningen ten noordoosten van de Rauwbrakenweg te Tilburg en ten westen van de spoorlijn Tilburg-'s-Hertogenbosch. In het plan is ook een ecologische verbindingszone (evz) opgenomen die een verbinding vormt tussen de natuur van het Schaapsven en Zwaluwenbunders.

1.2 Afwijking van geldende Verordening ruimte

De evz in het bestemmingsplan heeft een iets ander tracé dan is opgenomen in de Verordening ruimte. De evz is in het bestemmingsplan iets noordelijker geprojecteerd en op een deel van het huidige tracé in de Verordening ruimte is woningbouw voorzien. Dit past niet in de regels van de verordening, omdat gronden met de aanduiding evz vrij moeten worden gehouden van stedelijke ontwikkelingen en bebouwing.

In het ontwerpplan is daarom een wijziging in de ecologische verbindingszone (evz) voorzien ten opzichte van de aanduiding zoals op dat moment opgenomen in de Verordening ruimte.
Dit is gebaseerd op mogelijkheden die de Verordening ruimte bevat voor aanpassing van grenzen ten behoeve van bestemmingsplannen. Meer informatie hierover is opgenomen in Hoofdstuk 3 Verordening ruimte.

Hoofdstuk 2 Herbegrenzing voor het plan Oostkamer 2015

2.1 Procedure

Het voornemen om ons te verzoeken de grenzen van de aanduiding 'ecologische verbingszone' in de Verordening ruimte voor het gemeentelijk plan aan te passen heeft samen met het gemeentelijk ontwerpplan ter inzage gelegen van 17 augustus 2015 tot en met 28 september 2015. Gedurende deze termijn was het mogelijk te reageren op het aanpassen van de Verordening ruimte.

Er zijn geen reacties ingezonden tegen deze wijziging van de begrenzingen in de Verordening ruimte.

2.2 Oordeel t.a.v. verzoek tot herbegrenzing

Wij hebben besloten over te gaan tot het aanpassen van de begrenzingen in de Verordening ruimte ten behoeve van het gemeentelijk plan.

In de toelichting van het ontwerp bestemmingsplan Oostkamer 2015 en de daaraan ten grondslag liggende stukken wordt zorgvuldig onderbouwd dat aan de regels behorend bij een verzoek om wijziging van de ecologische verbindingszone wordt voldaan. Planologisch is dit op een juiste wijze door vertaald in het ontwerp van het gemeentelijk plan dat daarmee voldoet aan de daaraan gestelde regels in de Verordening ruimte.
In de volgende paragrafen gaan wij hier verder op in.

2.3 Overwegingen t.a.v. vereisten voor wijziging

Artikel 11.2 bevat de bevoegdheid voor het aanpassen van een evz op verzoek. Zo'n wijziging is mogelijk, als daarmee geen afbreuk wordt gedaan aan de functie van ecologische verbindingszone.

In het plan Oostkamer 2015 is de ecologische verbindingszone die in die omgeving is voorzien verder uitgewerkt. Deze natuurzone wordt ingericht als een nat kralensnoer zoals verbeeld in Handboek Groene schakels van de Provincie. Deze zone zal ingericht worden met een grote verscheidenheid in vegetatiestructuur en vegetatietypen. Ook wordt een grote variatie in milieuomstandigheden gerealiseerd zoals van nat naar droog en van voedselrijk naar voedselarm. Deze verbinding maakt deel uit van de aanwezige poelen die in het gebied zwaluwbunders liggen.
Aan de noordzijde wordt de ecologische verbindingszone naar het noorden opgeschoven om bij twee bestaande bosjes uit te komen die net buiten het plangebied liggen. Op deze wijze worden alle vrijstaande bosjes in het gebied verbonden via deze ecologische verbindingszone en functioneren de bosjes als stapstenen.

Nu hiermee een beter resultaat wordt bereikt dan bij het aanhouden van het huidige tracé van de evz, is aan de voorwaarde in artikel 11.2 om het tracé te kunnen wijzigen voldaan.

Hoofdstuk 3 Verordening ruimte

De Verordening ruimte 2014 bestaat uit kaartmateriaal en regels die onolosmakelijk met elkaar zijn verbonden in een digitaal plan. Dit digitale plan kan in een kaartviewer in een internetbrowser bekeken en geraadpleegd worden. Een klik op de kaart maakt duidelijk welke structuren en aanduidingen met bijbehorende regels op die locatie gelden.Dit samenspel tussen kaarten en regels bepaalt welke normen een gemeente voor een bepaalde locatie moet hanteren bij het maken van een bestemmingsplan of bij het verlenen van een omgevingsvergunning die afwijkt van het geldende bestemmingsplan.
De kaarten maken dus deel uit van die normen en een wijziging van de kaarten betekent dat voor die locatie een andere norm gaat gelden. Bijvoorbeeld in plaats van de regels voor het gemengd landelijk gebied worden regels voor bestaand stedelijk gebied van toepassing.

3.1 Bevoegdheid aanpassing grenzen

Omdat de gemeente bij het vaststellen van een bestemmingsplan de Verordening in acht moet nemen, zou het zonder aanpassingen van de kaart van de verordening niet mogelijk zijn om het bestemmingsplan Oostkamer 2015 vast te stellen. Het plan zoals het er nu ligt is immers in strijd met de regels voor de ecologische verbindingszone. Vaststelling is dus alleen mogelijk wanneer de kaart van de Verordening ruimte zodanig is aangepast, dat het plan er niet langer mee in strijd is.

Om aanvaardbare en wenselijke wijzigingen in de grenzen van de evz in het kader van een gemeentelijk plan mogelijk te maken, bevat de verordening in artikel 11.2 een regeling waarbij wij onder voorwaarden deze grenzen kunnen wijzigen op verzoek.

In artikel 36.5 is de procedure hiervoor opgenomen. Deze strekt ertoe, dat wij kennis kunnen nemen van zienswijzen over de nieuwe ehs-grenzen, voordat wij hierover een besluit nemen. Omwille van overzichtelijkheid en ter voorkoming van vertraging in de gemeentelijke besluitvorming is bepaald dat hiervoor gelegenheid wordt geboden tegelijkertijd met de terinzagelegging van de ontwerp-bestemmingsplan.

3.2 Regels Verordening ruimte 2014 raadplegen

De wijziging heeft alleen betrekking op de begrenzingen van een beperkt aantal structuren en/of aanduidingen in de Verordening ruimte. Daarom dient naast dit wijzigingsbesluit ook altijd de Verordening ruimte te worden geraadpleegd:

  • voor de regels die van toepassing zijn op de gronden die bij dit besluit zijn aangeduid als ecologische verbindingszone;
  • omdat er nog andere aanduidingen en dus regels op dezelfde locatie van toepassing kunnen zijn.

Bijlage(n)

Bijlage 1 Relevante artikelen Verordening ruimte

Hoofdstuk 1 Wijziging van de aanduiding Ecologische verbindingszone

Artikel 11.2 Wijziging van de begrenzing

  • 1. Gedeputeerde Staten kunnen de begrenzing van de aanduiding 'Ecologische verbindingszone' wijzigen indien dit tot een beter resultaat leidt voor de verwezenlijking, het behoud en het beheer van een ecologische verbindingszone.
  • 2. Het college van burgemeester en wethouders kan Gedeputeerde Staten verzoeken om de begrenzing van de aanduiding 'Ecologische verbindingszone' te wijzigen mits hiermee geen afbreuk wordt gedaan aan de functie van ecologische verbindingszone.
  • 3. Op een verzoek als bedoeld in het tweede lid is artikel 36.5 (procedure grenswijziging op verzoek) van toepassing.
Hoofdstuk 2 Procedure wijziging op verzoek

Artikel 36.5 Procedure wijziging van grenzen op verzoek

  • 1. Het voornemen om een verzoek te doen als bedoeld in artikelen 4.12, 5.3, 5.4, 5.5, 6.18, 8.3, 9.3, 11.2, tweede lid, 12.2, 13.2, derde lid, 14.2, vierde lid, 18.2, derde lid, 19.2, derde lid, 20.2, derde lid, en 25.2, maakt deel uit van de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van een bestemmingsplan, waarbij in het ontwerp bestemmingsplan, indien van toepassing, de volgende gebiedsaanduidingen worden opgenomen:
    • a. gebiedsaanduiding: overig – in Verordening ruimte toe te voegen [naam gebiedscategorie];
    • b. gebiedsaanduiding: overig – in Verordening ruimte te verwijderen[naam gebiedscategorie].
  • 2. Een verzoek wordt na afloop van de terinzagelegging bedoeld in artikel 3:11 van de Algemene wet bestuursrecht, bij Gedeputeerde Staten ingediend en gaat vergezeld van een beschrijving waaruit blijkt dat is voldaan aan de in deze verordening gestelde voorwaarden waaronder wijziging van de begrenzing mogelijk is en, in voorkomende gevallen, van naar voren gebrachte zienswijzen.
  • 3. Gedeputeerde Staten beslissen binnen vier weken na ontvangst van een verzoek als bedoeld eerste lid.
  • 4. Een bestemmingsplan ten behoeve waarvan de gemeente een verzoek om wijziging van de begrenzing heeft gedaan, wordt vastgesteld nadat Gedeputeerde Staten hebben besloten tot wijziging van de begrenzing.